۱۴ بازديد

تميز كردن زيورآلات نقره كار بسيار آساني است. فقط لازم است مواد اوليه‌ي ساده‌اي را در دسترس داشته باشيد. آن‌گاه مي‌توانيد جواهرات نقره‌ ي خود را مانند روز اول تميز و درخشنده كنيد.

قبل از اين كه به روش‌هاي تميز كردن زيورآلات نقره بپردازيم، بايد بدانيد كه براي تميز كردن اشياء نفيس و زيورآلات شكننده يا قديمي بهتر است به افراد متخصص رجوع كنيد تا اين كار را به صورت حرفه‌اي براي شما انجام دهند.

در اين جا ۳ روش مرسوم و ساده براي پاك كردن زيورآلات نقره ذكر مي‌شوند:

  1. استفاده از مايع ظرف‌شويي و آب:

ابتدا يك تكه پارچه‌ي ميكروفيبر تهيه نمائيد. امروزه اين نوع دستمال و پارچه در بازار به راحتي يافت مي‌شود. استفاده از پارچه‌ي ميكروفيبر اين مزيت را دارد كه برعكس حوله و باقي دستمال‌ها زيورآلات نقره‌ي شما را خراش نمي‌دهد. براي تميز كردن نقاط و مناطق كوچك، بهتر است از گوش پاك‌كن استفاده نمائيد.

اگر زيور نقره‌ي شما فقط اندكي كثيف شده باشد مي‌توانيد همين روش را به كار بريد. در ظرفي مناسب قدري آب گرم ريخته و چند قطره مايع ظرفشويي به آن اضافه كنيد. خوب هم بزنيد و بعد دستمال خود را به اين مايع آغشته كرده و با آن نقره را بسابيد.

احتمالاً تصور مي‌كنيد كه بهتر است اين كار را به صورت دوراني انجام دهيد. اما اين طور نيست! چون مالش دوراني موجب مي‌شود كه نقره خط بيوفتد. بهترين روش اين است كه دستمال خود را عقب و جلو ببريد و تمام فلز را برق بياندازيد.

براي تميز كردن زنجير بايد آن را داخل دستمال آغشته به مايع و بين انگشتان خود بگيريد و به آرامي بسابيد.

دقت كنيد كه به طور مداوم از بخش‌هاي تميز دستمال استفاده كنيد تا سياهي قسمت‌هاي پيشين را به بخش‌هاي ديگر انتقال ندهيد.

حتي مي‌توانيد از يك مسواك خيلي نرم هم براي اين كار استفاده كنيد. دقت كنيد كه مسواك بايد خيلي نرم باشد و شما هم آن را به آرامي روي نقره بكشيد.

بايد توجه داشته باشيد كه بعضي از انواع نقره از روي عمد به صورت سايه روشن ساخته مي‌شوند و لازم نيست جزئيات تيره‌ي اين نقره‌ها را سفيد كنيد.

  1. استفاده از جوش شيرين، آب ليمو، روغن زيتون و يا خمير دندان:

اگر زيورآلات نقره شما تيرگي قابل توجهي پيدا كرده است مي‌توانيد از پاك كننده‌هاي جدي‌تري مثل محلول جوش شيرين و آب استفاده نمائيد و مانند مورد فوق قطعه‌ي خود را با آن تميز كنيد.

از طرف ديگر مي‌توانيد نصف فنجان آب ليمو را با يك قاشق غذاخوري روغن زيتون تركيب كرده و از اين مخلوط استفاده نمائيد.

به علاوه مي‌توانيد براي تميز كردن نقره از خمير دندان هم استفاده كنيد. خمير دندان‌هايي كه جرم دندان را از بين مي‌برند براي اين كار مناسب‌تر هستند. لازم به تذكر است كه اين روش براي پاك كردن زيورآلات نقره‌اي كه مزين به سنگ‌هاي قيمتي يا نيمه قيمتي هستند، مناسب نيست!

در اين روش بايد مقدار اندكي خمير دندان (اندازه‌ي نخود!) را روي قطعه‌ي نقره‌ي خود قرار دهيد. در صورت لزوم بعداً مي‌توانيد از حجم بيش‌تري استفاده كنيد.

حال مي‌توانيد خمير دندان را با انگشت روي نقره ماليده و با يك دستمال ميكروفيبر آن را برق بياندازيد. در اين روش هم مي‌توانيد يك مسواك خيلي نرم را به كار بريد.

سپس زيورآلات نقره خود را زير آب بگيريد و شستشو دهيد تا خمير دندان كاملاً شسته شود.

  1. استفاده از محلول جوش شيرين و نمك در ظرف آلومينيومي:

مي‌توانيد از يك ظرف يك بار مصرف آلومينيومي استفاده كنيد يا داخل ظرفي را با يك ورق فويل بپوشانيد. حال، يك قاشق غذاخوري نمك و يك قاشق غذاخوري جوش شيرين را داخل ظرف ريخته و به آن آب داغ اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا نمك و جوش شيرين كاملاً حل شوند.

بهتر است اين روش را براي زيورآلاتي كه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي داشته و يا قديمي و شكننده هستند به كار نبريد. چون امكان دارد به آن‌ها آسيب برسد.

به كار بردن اين شيوه، نقره را كاملاً تميز مي‌كند. دقت كنيد كه با اين روش بخش‌هاي قلم خورده و طراحي شده‌ي زيورآلات نقره هم سفيد مي‌شوند.

قطعه‌ي نقره‌ي شما بايد به گونه‌اي داخل ظرف قرار گيرد كه كاملاً با ورق آلومينيومي در تماس باشد. چند دقيقه صبر كنيد. واكنش صورت گرفته در اين روش يك واكنش شيميايي است كه طي آن لكه‌ها به ورق يا ظرف آلويمنيومي منتقل مي‌شوند.

با استفاده از يك انبرك يا چنگال، زيور خود را از محلول بيرون آورده و با يك دستمال نرم، خشك و براق كنيد.

 

نكته:

از تماس قطعات نقره با مواد آرايشي، عطر، اسپري و لوسيون‌هاي بدن جلوگيري نمائيد.

بفرمائيد! ديگر لازم نيست نگران سياه شدن نقره‌هاي خود باشيد. حالا زيورآلات نقره‌ي شما مثل روز اول تميز و درخشان شده‌اند.

خريد اينترنتي نقره در فروشگاه اينترنتي نوزده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.