۱۰ بازديد

فلز نقره را بشناسيد و با خواص آن آشنا شويد

فلز نقره فلزي ارزشمند است كه از زمان‌هاي قديم و دوران باستان شناخته شده و مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

اين فلز يكي از عناصر فلزي واسطه موجود در جدول تناوبي است كه علامت اختصاري آن Ag بوده و عدد اتمي آن ۴۷ و جرم اتمي اين عنصر ۱۰۷٫۸۶۸۲ است.

فلز نقره

نقره داراي درخشندگي استثنايي است! قدرت انعكاس نور اين فلز بسيار بالا است. به همين دليل هم از آن در ساخت آينه، تلسكوپ، ميكروسكوپ، و سلول‌هاي خورشيدي استفاده مي‌شود. نقره‌ي پرداخت شده، ۹۵ درصد شعاع‌هاي قابل رويت نور را بازتاب مي‌دهد.

نقره جزو پنج فلز نخستيني بود كه در عهد عتيق شناسايي شدند. حدود ۳۰۰۰ سال پيش از ميلاد، بشر آموخت كه نقره را از سرب جدا كند. تعدادي اشياء نقره‌اي پيدا شده‌اند كه قدمت آن‌ها به ۴۰۰۰ سال پيش از ميلاد برمي‌گردد و گمان مي‌شود كه اين فلز در حدود ۵۰۰۰ سال پيش از ميلاد كشف شده باشد.

نقره در طبيعت به صورت خالص هم وجود دارد. همچنين از آلياژ نقره و طلا هم استفاده‌هايي مي‌شود. به علاوه، فلز نقره به صورت تركيباتي با مس، سرب، و روي هم ديده مي‌شود.

نقره‌ي خالص نه تنها براي انسان سمي نيست، بلكه خاصيت ميكروب كشي و ضد باكتريايي دارد. به بيان ديگر مي‌توان آن را براي تزئين مواد غذايي هم مورد استفاده قرار داد. البته برخي نمك‌ها و تركيبات نقره سمي هستند.

فلز نقره بهترين عنصر رساناي الكتريسيته است. درواقع اين فلز به عنوان مقياس و واحد رسانايي باقي فلزات به كار مي‌رود. اگر براي رسانا بودن مقياس ۱۰۰ را در نظر بگيريم، نقره كل ۱۰۰ امتياز را به خود اختصاص مي‌دهد. حال آن كه مس ۹۷ امتياز و طلا ۷۶ امتياز را كسب مي‌كنند. در يك كابل ۲۴۳۸ متري ۲۸٫۳ گرم نقره به كار مي‌رود.

فراوان‌ترين شكل نقره، نقره‌ي استرلينگ است كه داراي ۹۲٫۵ درصد نقره‌ي خالص بوده و باقي آن را فلزات ديگري از قبيل مس تشكيل مي‌دهند.

نقره داراي تورق پذيري بسيار بالايي است. يعني اگر مقدار ۶۵ ميلي گرم از اين فلز تحت فشار قرار بگيرد، سطحي ايجاد مي‌كند كه تا ۱۵۰ برابر نازك‌تر از يك ورق استيل عادي است.

اين فلز بهترين رساناي گرما نيز هست. به همين دليل در ساخت آينه‌هاي اتومبيل هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا از يخ زدن آن‌ها در زمستان جلوگيري نمايد.

تركيب نقره‌ي يونيزه شده براي بارور كردن ابرهاي باران‌زا و جلوگيري از طوفان نيز به كار مي‌رود.

در مصر باستان و قرون وسطي قيمت نقره بسيار بيش‌تر از طلا بود. اما امروزه ميزان تقاضا براي اين فلز كاهش يافته است. درضمن، منابع و معادن متعددي كشف شده‌اند كه فراواني نقره را افزايش مي‌دهند. علاوه بر اين‌ها روش‌هاي مختلفي ابداع شده‌اند كه ما را قادر مي‌نمايند تا نقره را از ديگر فلزات و عناصر تركيبي استخراج كنيم. به همين خاطر در حال حاضر قيمت اين فلز كم‌تر از طلا است.

اين فلز با اكسيژن و آب تركيب نمي‌شود. دليل سياه شدن نقره در مجاورت هوا اين است كه در تماس با تركيبات سولفور موجود در هوا واكنش نشان مي‌دهد. اين موضوع موجب مي‌گردد كه يك لايه سولفيد سياه بر روي آن ايجاد گردد.

نقره در ساخت ظروف، كالاهاي تزئيني و زيورآلات از جمله گردنبند، دستبند و گوشواره مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت تصفيه‌ي آب و هوا نيز كاربرد دارد.

اميد است با كسب اين اطلاعات، قدر و ارزش اين فلز درخشنده را بيش‌تر بشناسيد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.