۱۴ بازديد


فلز گران‌بها : شرح تصوير الهه‌ي ( مينرو Minerva ( يا به عبارتي آتنا كه يكي از خدايان دنيا باستان در روم بود بر روي ظرف غذا نقره , وابسته به قرن نخستين پيشين از ميلاد مسيح . يكي از كاربردهاي نقره , استفاده از آن تحت عنوان فلز گران‌بها مي‌باشد كه از ديرباز تاكنون به مراد ساخت اشياي قيمتي مورد استفاده قرار مي‌گرفته و نشانگر گنج و رتبه دارنده‌ي آن بوده است . 
پول نقره , ‌ اما به شكل الكتروم كه آلياژ طبيعي طلا جواهرات و نقره است حدود 700 سال پيشين از ميلاد مسيح در كشور ليديه به طور سكه ضرب مي‌شد . بعداز آن , نقره تصفيه شد و به شكل خالص مورد استفاده قرار گرفت . بسياري از ملل از نقره تحت عنوان واحد اصلي بها پولي خويش استفاده مي‌كردند . در دنياي امروزي , شمش نقره داراي كد پولي ايزو 4217 , ايكس اي جي XAG مي‌باشد . واحد پولي انگليس ( پوند ( بيانگر اين حقيقت است كه اين اسم اساسا نشانگر بهاي يك اونس نقره‌ي استرلينگ بوده است . در دهه‌ي 1800 , بسياري از ملل نظير انگليس و ايالات متحده امريكا بها پولي خويش را از نقره به طلا و جواهرات تغيير دادند . 


جواهرات نقره‌ي استرلينگ به صورت معمول با لايه‌ي نازكي از نقره‌ي 999 مرغوب به مراد درخشش بيشتر آبكاري مي‌شوند . اين فرايند ( درخشش ( ناميده مي‌شود . همچنين اين احتمال موجود هست كه جواهرات نقره با لايه‌اي از ( روديوم Rhodium‌ ( يا طلا و جواهرات آبكاري ‌شوند . نقره از اجزاي تشكيل دهنده‌ي اكثر آلياژهاي رنگي طلا و جواهرات و لحيم‌هاي طلاست و به آلياژها وضعيت كم‌رنگ‌تر و مقاوم‌تر مي‌بخشد . طلاي سفيد با عيار 9 داراي 5/ 92 درصد نقره و 5/ 37 درصد طلا و جواهرات و طلاي 22 عيار صرفا داراي 4/ 8 درصد نقره يا مس مي‌باشد . خلاف آهنگري , يك نقره‌ساز , ‌ فلز را هنگامي‌كه سرخ رنگ و داغ است شكل نمي‌دهد , در قبال در دماي اتاق با ضربات آرام چكش , اين كار را انجام مي‌دهد . مبنا كار نقره‌سازي صاف كردن مرحله فلز و تبديل آن به شي مفيد به كمك چكش‌هاي مختلف است . با وجود آن‌كه تخصص نقره‌كاران در كار با نقره است ولي اين اشخاص به صورت معمول با ديگر فلزات نظير طلا جواهرات , مس , استيل و برنج كار مي‌كردند . آن ها سازنده‌ي گونه هاي جواهرات , ظروف نقره , گلدان و ديگر قطعات هنري ميباشند . از آنجايي‌كه نقره فلزي چكش‌خوار است , نقره‌كاران در گزينش شيوه‌ي كار خويش آزاد مي‌باشند . از ديد تاريخي به نقره‌سازان , طلاساز نيز گفته مي‌شده است و به صورت معمول داراي يك اتحاديه و صنف بوده‌اند . در كانادا اتحاديه‌ي خاص براي نقره‌سازان نيست , البته يادگرفتن اين فن به طور حرفه‌اي در كالج‌ها صورت مي‌گيرد . با وجود آن‌كه نقره از طلا و جواهرات ارزان‌تر است , كماكان فلزي گران بها به شمار مي‌آيد . جواهرسازان تازه‌كار كه استطاعت خريد و كار با طلا جواهرات را ندارند يا در درحال حاضر سپري كردن دوران كارآموزي خويش مي باشند از اين فلز استفاده مي‌كنند . اكنون نقره بسيار مورد دقت است و در بسياري از قطعات جواهر هنري مورد استفاده قرار مي‌گيرد . در پيشين نقره‌سازان بيشتر به ساخت ظروف نقره نظير كارد و چنگال , كاسه و شعمدان مي‌پرداختند البته امروزه نقره‌سازان بيشتر به ساخت جواهرات مي‌پردازند و تعداد اندكي از ظروف نقره , دست ساخته ميباشند . ضروري به ذكر است كه برخي آلات موسيقي گران‌بها نظير فلوت از نقره‌ي استرلينگ ساخته مي‌شوند . 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.