۱۰ بازديد

خريد اينترنتي نقره
آموزش تخصصي طراحي جواهرات - طراحي جواهرات مدرنطلاسازيجواهر سازي / طراحي جواهراتآموزش رايگان - مقالاتنمايشگاه هامركز آموزش جواهر سازي ، پويا انديش در يك نگاهدانلودتماس با ماتاريخچه جواهر سازي در ايرانتاريخچه جواهري سازي - جواهرسازي هنري مدرن كه ريشه در ايران باستان دارد .جواهرسازي هنري است كه نياكان و اجداد ما به آن علاقه فراواني داشتند. در گذشته مردم ايران زمين به زرگري و جواهرسازي علاقه بسياري داشتند و از فلزات زيورآلاتي زيبا و گرانبها مي ساختند. فلزات و سنگ هاي قيمتي در دستان ماهر جواهرساز به شكل زيبايي جلوه گر شده و در زيورآلات شخصي به كار گرفته مي شود.
تاريخچه جواهرسازي 
تاريخچه جواهرسازي در ايراندر اكتشافات باستان شناسي مي توان نمونه هايي از زيورآلات مسي و رشته هاي مهره و دانه هاي رنگي مربوط به عصر مفرغ را مشاهده كرد. اين صنايع دستي با ارزش امروزه در موزه ها و تحت حفاظت ويژه نگهداري مي شوند.طبق نتيجه كاوش هاي باستان شناسي در تورنگ تپه،دين خانه، حسنلو، ديلمان، گوگ تپه و املش، و جواهرات زينتي به دست آمده، وجود صنعت جواهرسازي در ايران شمالي را تائيد مي كند.آويزهاي ستاره اي، گوشواره هاي مليله كاري در اشكال حلقوي، مارپيچ و هلال ماه، انگشترها و گردنبندهاي تزيين شده با دانه هاي عقيق سرخ، مهره هاي شياردار طلا، نيم تاج، پولكي و دكمه هاي تزييني برخي از اين اشياي گرانبها مي باشند.
قدمت جواهرسازي
علاوه بر آن جواهرات كاوش شده در شوش به شكل دستبندها، گردنبندهاي تزيين شده با مهره هاي گرمكي شكل و دانه هاي فاصله انداز وسطي كه از طلاي توخالي ساخته شده است نشان از قدمت جواهرسازي در ايران زمين دارد.اين زيورآلات دست ساز براي استفاده شخصي مردان و زنان به طور عمومي كاربرد داشته است. اولين نمونه دستبند طلاي ايراني كه در انتها به شكل كله شير مي باشد در تپه هاي مارليك كشف شد كه با نازك كاري و ويژگي هاي خاص مربوط به دوران هخامنشي بوده است.

 
مواد اوليه در جواهرسازي چيست؟الف- فلزاتفلزات به دليل قابليت چكش خواري، خمش و پيچش، دوام و از همه مهم تر زيبايي، بهترين و قابل استفاده ترين ابزار ساخت جواهر مي باشند. فلزات به كار رفته در جواهرسازي، فاقد آهن بوده و در قيمت هاي متفاوتي عرضه مي شوند. به اين ترتيب طيف وسيعي از فلزات براي كار جواهرسازي مناسب هستند كه با توجه به رنگ، وزن و قيمت مورد استفاده قرار مي گيرند.استفاده از فلزات گرانبها در مراحل بعدي و كسب تجربه در جواهرسازي رايج تر است. فلزات گرانبها، فلزاتي كمياب و مقاوم در برابر اكسيداسيون بوده و به راحتي اره، سوهان كاري، جوشكاري مي شوند. اين فلزات با ارزش  قابليت انعطاف و تبديل شدن به شكل دلخواه را دارند. كار با فلزاتي نظير نقره و طلا حساس تر بوده و حتي خرده هاي موجود نيز نبايد از بين برود.عمدتاً فلزات به صورت ورقه، ميله، لوله و كلاف هاي سيمي به صورت مواد خام در جواهرسازي مورد استفاده قرار مي گيرند.فلزات گرانبها بر اساس وزن و با توجه به تغييرات روزانه به فروش مي رسند.ب-مواد غيرفلزيدر جواهرسازي علاوه بر فلزات، مهره ها و سنگ ها نيز كاربرد فراواني دارند. در واقع هر شئ زيبايي مي تواند در تزيين به كار گرفته شود. سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي و منجوق ها، شيشه و حتي الماس در جواهرسازي استفاده مي شود. تزيين حلقه، گوشواره، دستبند و زنجيرهاي زيبا با استفاده از الماس در موارد خاص و حرفه اي انجام مي شود. اين روزها استفاده از سنگ ها و شيشه هاي رنگي مورد توجه جوانان و علاقه مندان قرار گرفته است.تركيب منجوق هاي رنگ و بافت ديگر مواد با فلزات يكي از زيباترين كارها در جواهرسازي است. به طور معمول منجوق ها يا مهره هايي سوراخ دار به صورت به بند كشيده در جواهرسازي استفاده مي شوند. افراد مبتدي و تازه كار از سنگ هاي ساده تر نظير سنگ‌هاي كابوشن براي يادگيري و نمونه زني استفاده مي كند.
آموزش جواهرسازيآموزش جواهرسازي
بازار فروش مناسب و برگشت سرمايه اي كه در جواهرسازي وجود دارد موجب استقبال از اين هنر زيبا شده است.خوشبختانه كلاس هاي خوبي نيز در اين زمينه وجود دارد و شركت در دوره هاي جواهرسازي براي عموم آزاد مي باشد.ابتدا كارآموز جواهرسازي بايد با خواص عمومي فلزات آشنا شود و از عكس العمل فلزات در مقابل كشش، دما، تغييرات آب و هوايي و اسيدها مطلع شود اهميت اين موضوع در هنگام كار بر روي فلزات گرانبهايي چون طلا و نقره بيشتر احساس مي شود.سپس بايد با ابزارهاي مربوط به جواهرسازي آشنايي پيدا مي كند و در انتها كار با ابزار را فرا گرفته و شخصاً قادر به ساخت نمونه خواهد شد.سوهان كاري، برش كاري، جوش كاري،پرچ كاري، ذوب فلز و جداسازي، ريخته گري، نوردكاري، خمكاري و موارد بسيار ديگر از اهم آموزش هاي جواهرسازي است.با فراگيري اين آموزش ها هنرجو قادر به ساخت انواع زيورآلات پركاربرد و پر فروش خواهد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.